Manage PermissionsManage Permissions
New faculty orientation workshop ورشة تعريفية لاعضاء الهيئة التدريسية الجدد

DSC_1167.JPG

اكد رئيس جامعة العلوم والتكنولوجيا الأردنية الدكتور عمر الجراح على ضرورة الانتقال من التدريس التقليدي الى التدريس التشاركي التفاعلي وتوظيف التكنولوجيا في كل مناحي الحياة الجامعية من اجل تخريج كوادر مؤهلة وقادرة على الولوج الى سوق العمل المحلي والدولي، جاء ذلك خلال افتتاح فعاليات الورشة التعريفية لأعضاء هيئة التدريس الجدد والتي نظمها مركز التطوير الأكاديمي وضمان الجودة في الجامعة، وشارك فيها اعضاء هيئة التدريس الجدد من مختلف الكليات.
وابدى الدكتور عمر الجراح سعادته بانضمام أعضاء هيئة التدريس الجدد من أبناء الوطن للكادر التدريسي في الجامعة والدور المميز لهم في العملية التدريسية في الجامعة. كما وأثنى على المشاركين في هذه الورشة وتمنى عليهم بذل الجهد والتعاون الكامل في مجال التدريس.
وقدم الدكتور الجراح نبذة عن انجازات الجامعة والخدمات والمتطلبات والامتيازات الاساسية التي يجب ان يتمتع بها عضو هيئة التدريس في الجامعة، داعياً إلى الالتزام بالأنظمة والقوانين المعمول فيها بالجامعة، مؤكدا أهمية إقامة هذه الورشة التي تعمل على إكساب عضو هيئة التدريس المهارات الأساسية اللازمة في العملية التدريسية، مبدياً استعداد الجامعة لتلبية كامل احتياجاتهم.
وتضمن برنامج الورشة إعطاء سلسلة من المحاضرات تناولت مواضيع مختلفة تتعلق بالقوانين والأنظمة والتعليمات، وكيفية التقدم لتمويل مشروع بحث علمي، والعلاقة بين الطالب والأستاذ الجامعي، وعملية التسجيل والإرشاد الأكاديمي ورصد الدرجات
كما تضمنت الورشة خدمات البحث العلمي والدراسات العليا، وطرق التدريس والإشراف الأكاديمي على طلبة الدراسات العليا، وخدمات المكتبة واستخدام قواعد البيانات في التدريس والبحث العلمي، وخدمات مركز الحاسوب والمعلومات.
وقدّم مدير مركز التطوير الأكاديمي وضمان الجودة الدكتور حسام الشريدة شرحا مفصّلاً عن دور المركز في الرقيّ بأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعة الذي يساهم بدوره في وضع جامعة العلوم والتكنولوجيا الأردنية في المراتب العليا بين الجامعات المحلية والعالمية ويؤهلها لخوض غمار المنافسة في تصنيف الجامعات العالمية. كما وألقى الضوء على الورش الخاصة بالتطوير الاكاديمي و التي ينظمها المركز لأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعة لغايات الترقية الأكاديمية. وتحدث أيضاً عن الاعتماد الأكاديمي والاعتماد الدولي للجامعة وإجراءات تقييم الطلبة لأعضاء هيئة التدريس، وتعليمات الجامعة فيما يخص النقل والترقيات الأكاديمية

Professor Omar Al-Jarrah, president of the University, stressed the importance of accelerating the transition from the conventional and instructor-based to the student-centered, collaborative and interactive education, and with having the maximum utility of technology in the instructional methods and tools. The main drive for such paradigm shifts is the need to produce a qualified graduate, equipped with the sound knowledge and soft skills and who can meet the ever-increasing demands of both domestic and international job markets. This was part of his opening remarks to the newly appointed faculty members participating in their orientation workshop; organized by the Academic Development and Quality Assurance Center (ADQAC). 
 
Professor Al-Jarrah welcomed the new faculty members and congratulated them on their appointments, especially when considering the high standards JUST sets for recruiting its teaching staff,  He also commended them for choosing to work in JUST and hoped that they will put all efforts and participate with full cooperation toward excellence in teaching and scientific research. He briefed the participants with their expected role to further help advance the standing of JUST and briefed them, as well, with the services and privileges to be enjoyed by a faculty member at the University.  He called for compliance with the laws and regulations of the University. In addition, he briefed the participant with the vision, mission and the strategic plan of the university. Setting the strategic plan, aimed at fulfilling the vision of his Majesty King Abdullah II, was an effort that enjoyed the contributions of the many, and not the few, of JUST people.  He concluded by wishing the participants full advantage of the workshop for a good start at JUST.

Following a well-designed agenda, the orientation workshop constituted a series of mini-lectures addressing many subjects with high and immediate importance for new faculty members, especially those pertaining to laws and regulations, research funding, the relation between the teacher and student, registration, academic advising, course planning and assessment and grading.

The workshop lecturers, briefed the participants with services provided by the scientific research and graduate studies deanships; the teaching methods and academic advising for graduate students; teaching and research-related services supported by the library; and services supported by the computer and information center. 

Dr. Hussam Alshraideh, the director of ADQAC, explained the role of the center in helping faculty advance their career at the university, and which, in turn, helps advance the standing of the university.  He briefed the participant with recent achievements in this regard and with the efforts taken of and procedure followed in order to get or maintain program and institutional accreditation.
Attachments
Created at 9/28/2017 21:55 by Hussam Alshraideh
Last modified at 9/28/2017 22:01 by Hussam Alshraideh